Internasjonalt samarbeid

Bodø videregående skole har internasjonalt samarbeid som et satsningsområde. Både yrkesfaglige og studieforberedende programmer har hvert år elevgrupper ute i Europa for å lære både fag, språk, kultur og globalt fellesskap.

Kveldsbilde fra Kiel sentrum med rådhuset synlig i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeKiel sentrum, 2023 Jan-Martin Sørensen

Ulike studieprogrammer bruker internasjonal elevutveksling ("mobiliteter") og ansattutveksling på ulike måter. På yrkesfag er alle avdelinger involvert i mobiliteter der utvalgte elever og klasser fra vg2 er utplassert i bedrifter i utlandet. På studieforberedende har både hele klasser, (f.eks. musikk), eller enkeltfag (f.eks. spansk, tysk eller entreprenørskap og bedriftsutvikling) samarbeidsprosjekter med skoler i utlandet.

I hovedsak skjer disse utenlandsturene med finansiering fra Erasmus+ - EU sitt program for elevutveksling innenfor Europa. I slike tilfeller er både reise og opphold dekket av finansiering fra dette programmet. Dette stiller bestemte krav til innhold og samarbeidspartnere. I andre tilfeller reiser klasser eller fag med egenfinansiering til utlandet, gjerne for å ha mer frihet i å legge opp programmet for skoleturen selv.

Ansatte drar også på utveksling til utlandet for å både lære av og lære bort hvordan man jobber med utdanning i andre land.

Erasmus logo. Enriching lives, opening minds. - Klikk for stort bildeErasmus+ - EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett

Artikkelliste