Business Game
Solar tar en pause for å smile til fotografen
Tom Brookman-Skirrow
Siden 2020 har skolen vår vært partner i det internasjonale forretningsspillet "Business Game". Rollespillet foregår i grupper som konkurrerer mot hverandre. Elevene våre jobber i simulerte firmagrupper og kommuniserer via telefon, e-post eller videokonferanse med tilsvarende firmaer i Nederland og Tyskland for å selge og kjøpe utstyr. for å beskrive og innrede et kontorlandskap i utlandet. Årets deltakere var elever på vg2 med fag innen økonomi og markedsføring, inkludert Entreprenørskap og Bedriftsutvikling 1 (EBU1), Markedsføring og ledelse 1 (ML1), Markedsføring og ledelse 2 (ML2) fra studiespesialisering, og vg2 Salg og reiseliv fra yrkesfag.
Forberedelser
I starten av uke 45 fikk vi besøk av elleve elever og følgelærerne Lenka og Tom fra South Devon College (SDC). Siden Storbritannia har meldt seg ut av EU, kan briter ikke bruke Erasmus-finansiering for å EU-land og omvendt, men britene kan bruke en britisk erstatter som kalles the Turing Scheme.
Elever fra South Devon College presenterer typisk britisk mat
Tom Brookman-Skirrow
De besøkende elevene ble fordelt på seks firmagrupper fra Topplinje Business for å støtte de norske elevene i forberedelser og gjennomføring. Sammen brukte elevene resten av uka på å forberede seg til uke 46, den vi kaller interaktiv uke, da "alt" skjer. Elevene fra studiespesialisering brukte 5-10 timer i uke 45 til forberedelser. De som hadde elever fra SDC i gruppa si fikk god hjelp til både å fordele roller og arbeidsoppgaver, lage nettbutikk med utvalgte produkter og informasjon, lage priskalkyler og maler for faktura og bestillinger.
Samtidig som vi hadde besøk fra England, sendte vi åtte elever og to lærere til vår samarbeidsskole Rijn Ijssel i Arnhem, Nederland. For første gang fikk også elever fra yrkesfag være med til denne skolen, som er en stor skole med mange ulike studieprogrammer. Under besøket i Arnhem ble våre elever fordelt på firmagrupper med både nederlandske og tyske elever. Gruppen var i Arnhem litt over en uke.
Ready, set, ACTION!
Interaktiv uke startet som vanlig: det gikk sakte å komme i gang, og kontakten med kunder og leverandører tok tid. Våre deltakere så ut til å være godt forberedt og klare, mens mange utenlandske firmagrupper tydelig ikke var det. Mange erfarte, som i det virkelige liv, at ingenting skjer før man tar initiativ. Ringer ikke kundene, ringer vi dem i stedet! Det var mange firmagrupper i Bodø, og dermed mange konkurrenter. Firmagruppene skulle selge møbler og kontorutstyr til kundene sine i Nederland, som hadde i oppgave å innrede et kontorlandskap i Bodø. Våre elever skulle på sin side innrede et kontorlandskap i Kiel, og måtte derfor handle produkter derfra.
Om Business Game
Hva er Business Game?
Business Game er et forretningsspill der elevene jobber i simulerte firmagrupper. I spillet handler firmagruppene våre med tilsvarende grupper fra skoler i utlandet. Våre samarbeidspartnere varierer, men normalt er de videregående skolene RBZ Wirtschaft, Kiel i Tyskland, Rijn Ijssel i Arnhem i Nederland og Learnmark Horsens i Danmark med. Fra Bodø videregående skole deltar vanligvis vg2-elever fra studiespesialiseringsfagene Entreprenørskap og bedriftsutvikling og Markedsføring og ledelse 2. Begge vg2-klassene fra Salg, service og reiseliv (SSR) deltar normalt også. Uke 45 er forberedelsesuka, da finner firmagruppene firmanavn, logo og lager en nettbutikk med produkter de vil selge til de utenlandske firmagruppene. I uke 46, såkalt interaktiv uke, skjer kjøp, salg og forhandlinger med utenlandske firmagrupper.
Hovedoppdraget i spillet er å innrede et kontorlandskap f.eks. i Kiel, med et antall kontorarbeidsplasser og alt annet som trengs til at de ansatte der skal kunne flytte direkte inn. Dette kan være inventar, datautstyr, belysning og småting som trengs i et kontor. Produktene som trengs må kjøpes fra firmagrupper i byen kontoret skal etableres i. På samme måte vil noen av de utenlandske firmagruppene ha i oppgave å innrede kontorer i Bodø og må innhente tilbud fra våre firma og kjøpe fra våre firmagrupper.
Deltakerne har en tidsfrist på å levere et tilbud på ferdig møblert avdelingskontor, og arbeidsbelastningen i uke 46 er ganske høy. Elevene må derfor sørge for tydelig ansvarsfordeling og ledelse for å få gjort jobben godt. Hvem skal være leder, salgsansvarlig, innkjøps- og økonomiansvarlig?
Vi gjennomfører Business Game for vg2-elevene. I noen tilfeller blir også påbyggingselever med, fordi de tar programfag fra vg2.
På skolen vår er normalt vg2-klassene på Salg, service og reiseliv med, altså vg2 Salg, service og reiseliv og vg2 Service, sikkerhet og administrasjon. Fra studiespesialisering tar vi alltid med elever fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1, og de mange av disse tar også vg2-gruppa i Markedsføring og ledelse 2. Spillet er også relevant for vg2-elever som tar Markedsføring og ledelse 1, og der lar vi faglæreren bestemme om gruppa skal være med eller ikke.
Nei, dette er et rollespill der du må forholde deg til virkelige personer, både i utlandet og på din egen skole. Vi bruker dataverktøy til nettbank og for å kommunisere, f.eks. e-post, meldinger, videokonferanse etc. så du får møte kundene og leverandørene dine ansikt til ansikt i prisforhandlinger.
Bodø videregående skole er akkreditert hos EU-programmet Erasmus+. Dette betyr at vi kan ha grunnfinansiering til å ta med et antall elever på besøk til en av samarbeidsskolene våre under Business Game, slik at elevene våre jobber i grupper sammen med utenlandske elever. Finansieringen varierer fra år til år, og vi kan derfor ikke love at vi sender ut elever til samarbeidsskolene under Business Game hvert år. Om finansieringen er på plass, vil et en liten gruppe av elever som er interessert i å reise bli håndplukket ut fra bestemte utvalgskriterier.
Noen solgte lite, noen solgte mye. Noen var gode på markedsføring og hadde en god nettbutikk med varer som dekket behovene, mens andre ikke var like forberedt. Flere av de utenlandske firmagruppene var ikke klare da spillet startet, og noen hadde ikke lagt ut kontaktinformasjon, noe som gjorde at det gikk tregt i starten.
Utover i uka gikk det bedre for de fleste. Handelen kom i gang, uklarheter rundt spillereglene ble løst, og samarbeidet i gruppene fungerte bedre. De som gjorde det best totalt sett, ved å ha tjent mest i løpet av de fire dagene, var de som kom godt i gang allerede første dag.
Siste handelsdag var torsdag, og det ble kåret tre vinnere:
- Største overskudd etter salg og kjøp
- Beste planløsning
- Beste tilbudsbrev
Fredag var hjemreisedag for de norske utsendingene og fridag for de norske elevene som ble igjen i Bodø. Lørdag forlot britene Bodø, svært begeistret over byen og skolen vår, og noen uttrykte at de helst ikke ville dra hjem.
Besøkende elever og lærere fra South Devon CollegeI løpet av de to ukene vi jobbet med spillet, erfarte deltakerne mye om den virkelige verden gjennom rollespillet. Kanskje ble de bedre i språk, kanskje forstår de markedsføring bedre? Kanskje har de skapt varige relasjoner til utenlandske elever? Om noen har hatt negative opplevelser og ikke fått til, håper vi at dette på sikt fører til læring og gevinst senere.
Medfinansiert av Erasmus+