Business Game
Firmaet Voltify poserer under Business Game 2025
Tom Brookman-Skirrow
Skolen vår har årlig siden 2020 deltatt i det internasjonale forretningsspillet Business Game. Spillene har røtter i et business-rollespill som ble utviklet ved partnerskolen vår RBZ Wirtschaft i Kiel for over 10 år siden. I spillet som ble gjennomført hos oss i november, var elever fra fem byer i fem land involvert: Horsens/Danmark, Arnhem/Nederland, Kiel/Tyskland, Szeged/Ungarn og Bodø/Norge.
I dette fysiske rollespillet jobber elevene i grupper som simulerte bedrifter og arbeider med lignende bedrifter ved skoler i utlandet via telefon, e-post og videomøter. Oppgaven er kjøp og salg av utstyr og planlegging av kontorlokaler i utlandet. Flere hundre deltakere deltok i spillet denne gang, rett under 70 av dem i Bodø.
Årets deltakere hos oss er Vg2-elever fra økonomi- og markedsføringsfag, inkludert EBU1 og ML2 på studiespesialisering, samt elever fra de yrkesfaglige klassene Salg og reiseliv og Service, sikkerhet og administrasjon.
Forberedelsesuka
Engelske elever presenterer Storbritannia og skolen sin under BG2025Som i fjor fikk vi besøk av en elevgruppe med følgelærere fra South Devon College (SDC). Vi fikk også besøk av en gruppe fra vår samarbeidsskole Rijn Ijssel i Arnhem, Nederland. Begge gruppene var med oss det meste av de to ukene spillet foregikk.
De besøkende elevene ble blandet inn i tolv firmagrupper sammen med norske elever. Firmagruppene skulle i uke 45 lage firmanavn og logo, fordele roller og arbeidsoppgaver, lage nettbutikk med utvalgte produkter og informasjon, lage priskalkyler og maler for faktura og bestillinger.
Samtidig som vi hadde besøk fra utlandet, sendte vi åtte elever og to lærere i ni dager til vår samarbeidsskole Rijn Ijssel i Arnhem, Nederland. Under besøket i Arnhem ble våre elever på samme måte som hos oss fordelt på firmagrupper med nederlandske elever i.
Om Business Game
Hva er Business Game?
Business Game er et forretningsspill der elevene jobber i simulerte firmagrupper. I spillet handler firmagruppene våre med tilsvarende grupper fra skoler i utlandet. Våre samarbeidspartnere varierer, men normalt er de videregående skolene RBZ Wirtschaft, Kiel i Tyskland, Rijn Ijssel i Arnhem i Nederland og Learnmark Horsens i Danmark med. Fra Bodø videregående skole deltar vanligvis vg2-elever fra studiespesialiseringsfagene Entreprenørskap og bedriftsutvikling og Markedsføring og ledelse 2. Begge vg2-klassene fra Salg, service og reiseliv (SSR) deltar normalt også. Uke 45 er forberedelsesuka, da finner firmagruppene firmanavn, logo og lager en nettbutikk med produkter de vil selge til de utenlandske firmagruppene. I uke 46, såkalt interaktiv uke, skjer kjøp, salg og forhandlinger med utenlandske firmagrupper.
Hovedoppdraget i spillet er å innrede et kontorlandskap f.eks. i Kiel, med et antall kontorarbeidsplasser og alt annet som trengs til at de ansatte der skal kunne flytte direkte inn. Dette kan være inventar, datautstyr, belysning og småting som trengs i et kontor. Produktene som trengs må kjøpes fra firmagrupper i byen kontoret skal etableres i. På samme måte vil noen av de utenlandske firmagruppene ha i oppgave å innrede kontorer i Bodø og må innhente tilbud fra våre firma og kjøpe fra våre firmagrupper.
Deltakerne har en tidsfrist på å levere et tilbud på ferdig møblert avdelingskontor, og arbeidsbelastningen i uke 46 er ganske høy. Elevene må derfor sørge for tydelig ansvarsfordeling og ledelse for å få gjort jobben godt. Hvem skal være leder, salgsansvarlig, innkjøps- og økonomiansvarlig?
Vi gjennomfører Business Game for vg2-elevene. I noen tilfeller blir også påbyggingselever med, fordi de tar programfag fra vg2.
På skolen vår er normalt vg2-klassene på Salg, service og reiseliv med, altså vg2 Salg, service og reiseliv og vg2 Service, sikkerhet og administrasjon. Fra studiespesialisering tar vi alltid med elever fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1, og de mange av disse tar også vg2-gruppa i Markedsføring og ledelse 2. Spillet er også relevant for vg2-elever som tar Markedsføring og ledelse 1, og der lar vi faglæreren bestemme om gruppa skal være med eller ikke.
Nei, dette er et rollespill der du må forholde deg til virkelige personer, både i utlandet og på din egen skole. Vi bruker dataverktøy til nettbank og for å kommunisere, f.eks. e-post, meldinger, videokonferanse etc. så du får møte kundene og leverandørene dine ansikt til ansikt i prisforhandlinger.
Bodø videregående skole er akkreditert hos EU-programmet Erasmus+. Dette betyr at vi kan ha grunnfinansiering til å ta med et antall elever på besøk til en av samarbeidsskolene våre under Business Game, slik at elevene våre jobber i grupper sammen med utenlandske elever. Finansieringen varierer fra år til år, og vi kan derfor ikke love at vi sender ut elever til samarbeidsskolene under Business Game hvert år. Om finansieringen er på plass, vil et en liten gruppe av elever som er interessert i å reise bli håndplukket ut fra bestemte utvalgskriterier.
Ready, set, ACTION!
Interaktiv uke - der kjøp og salg mellom landene foregikk - startet fredag i uke 45 og ble fullført torsdag i uke 46.
I løpet av uka skulle alle elevgrupper i alle land klargjøre et tilbud på innredning av et kontorlandskap i et annet land. Et viktig krav var at alt utstyr til kontoret måtte kjøpes i det landet kontoret var i. For Norges del måtte vi da handle i Kiel, for Ungarns del måtte de handle det de trengte hos våre norske virtuelle bedrifter. Noen av våre bedrifter skulle selge møbler, noen skulle selge elektrisk utstyr som f.eks. lys og datautstyr.
På slutten skulle alle gruppene levere inn et tilbud til lærerne sine med forslag til møblering med priser, forklaring på valg av møbler og utstyr, og generelt pitche sitt eget tilbud gjennom en fremføring. Under fremføringen blir de vurdert av et panel med lærere som også har veiledet dem gjennom rollespillet.
Smart Lynk - vinnere av beste pitch og tilbud fra yrkesfag, Business Game 2025På yrkesfag ble det kåret vinner av beste innleverte tilbud og beste presentasjon. Vinnerne ble Smart Lynk, se bildet på denne siden.
I løpet av de to ukene elevene jobbet med rollespillet, lærte de mer om den virkelige verden gjennom spillet. De brukte engelsk som arbeidsspråk og ble garantert tryggere på seg selv i bruken av språket og kommunisere med andre. De har også lært mer om markedsføring via nettsider, salg og konsepter de ikke har hatt innsikt i før, f.eks. ordre og fakturering. Kanskje har de fått bedre relasjoner til hverandre, også skapt vennskap med utenlandske elever?
Alle deltakerne i Bodø under Business Game 2025
Medfinansiert av Erasmus+