Hva er Topplinje Business?

Topplinje Business ved Bodø videregående skole er som vanlig studie, men med en liten vri.

Når du søker vg1 studiespesialisering på Bodø videregående skole, kan du velge å delta i varianten Topplinje Business. Du blir spurt om dette på søknadsskjemaet til videregående skole, og du kan bli spurt når du starter i august.

Hvorfor?

Elever fra Topplinje Business studerer - Klikk for stort bildeElever fra første kull Topplinje Business Jan-Martin Sørensen

Navnet “Topplinje Business” viser at dette opplegget er laget spesielt for deg som er interessert i “business”, altså økonomi og ledelsesfag, markedsføring, entreprenørskap og bedriftsutvikling. Kanskje vil du starte egen bedrift etter videregående eller kanskje tenker du å ta bachelor eller mastergrad ved på f.eks. Nord universitet, Handelshøyskolen BI, NTNU Handelhøyskolen eller NHH Norges handelshøyskole? Uansett vil du på Topplinje Business få mange opplevelser som andre elever ikke får.

Topplinje Business-elevene får delta på eksklusive aktiviteter, f.eks. lukkede seminarer og aktiviteter med Ungt Entreprenørskap.

Det er flere spesielle aktiviteter som er en del av Topplinje Business-opplegget de tre årene ved Bodø videregående skole. Av disse nevner vi spesielt:

Studiespesialisering vs Topplinje Business

Topplinje Business skiller seg fra vanlig studieforberedende gjennom at du får ett ekstra femtimersfag på vg1 - som du får igjen på vg3 gjennom at du får fem færre uketimer undervisning da.

Studiebelastningen på vg1 blir da omtrent lik den du hadde da du gikk på ungdomsskolen, med 35 undervisningstimer i uka. Din vg2 får standard timetall, altså 30 uketimer, og på vg3 får du 25 timer undervisning per uke. Se tabellen nedenfor.

Timefordeling studiespesialisering vs Topplinje Business
Skoleår Vanlig studiespesialisering Studiespesialisering med Topplinje Business
vg1 30 timer i uka, kun fellesfag 35 timer i uka, inklusiv 5 uketimer Markedsføring 1
vg2 30 timer i uka, fritt valg av programfag 30 timer i uka, inkludert Markedsføring 2 og Entreprenørskap 1, forøvrig fritt valg av andre relevante fag.
vg3 30 timer i uka, valg av programfag som passer til valgene på vg2 25 timer i uka, valg av programfag som passer til valgene på vg2. Mulighet til å ta et universitetsfag om høsten.
Topplinje Business ER studiespesialisering, men med en annen fordeling av årstimer gjennom å starte med markedsføringsfagene ett år tidligere. Det er krav til valg av økonomifag på vg2 og vg3.