Smart Schools in Smart Cities versjon 2: Skoletur til Kiel i mai 2023

I 2023 viderefører vi Erasmus+-prosjektet "Smart Schools in Smart Cities" fra 2019-2022 gjennom et videre samarbeid med skolen RBZ Wirtschaft i Kiel. Prosjektet involverer i år elever fra Biologi 1 og Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 for Topplinje Business på studiespesialisering. I mai dro norske elever til Kiel for å gjøre en videreutviklet utgave av prosjektet.

[Read this article in English or the language you choose]

Fire elever klare til å reise til Oslo - Klikk for stort bildeKlar til å reise til Oslo Jan-Martin Sørensen

Skolen vår har et langsiktig samarbeid med samarbeidsskolen vår RBZ Wirtschaft Kiel, der vi blant annet gjennomførte Erasmus+-prosjektet "Smart Schools in Smart Cities" (SSiSC) i perioden 2019-2022. Dette prosjektet hadde fokus på bærekraftig byutvikling, og var såpass vellykket at vi bestemte oss for å videreføre samarbeidet med et lignende prosjekt som vi kaller SSiSC versjon 2. Den nye versjonen er forbedret ut fra erfaringene fra forrige prosjekt, og hovedfokus er fortsatt bærekraft, nærings- og byutvikling, denne gang også med et blikk på havforurensning. Denne turen er finansiert ved hjelp av Erasmus+ mobiliteter.

De tyske elevene som deltar i prosjektet tar utdanninga "Wirtschaft und Ecologie", som er en utdanning som gir studiekompetanse samtidig som den fokuserer på økologisk økonomi. Uka før reisen til Kiel møtte de tyske og norske elevgruppene hverandre i videomøte for å bli kjent. Noen få dager senere, 7. mai 2023, dro tjue elever fra Biologi 1 og Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 med to følgelærere til Kiel for et 5-6 dagers opphold i byen. Fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 ble elever fra Topplinje Business på vg2 prioritert.

Etter ankomst første ettermiddag spiste vi middag sammen med våre verter i "Forstbaumschule", en restaurant som lå midt i en stor og flott park og som tidligere hadde vært planteskole. Elevene benyttet anledninga til å bli bedre kjent med de andre i gruppa si, og mange fant på aktiviteter med gruppa etter middag.

Elevbesøk på skipsverft i Kiel - Klikk for stort bildeOmbord i autonom båt CAPTN hos Gebruder Friedrich skipsverft i Kiel Jan-Martin Sørensen

Andre dag var avsatt til sosiale og kulturelle aktiviteter, og vi besøkte blant annet minnesmerket for falne tyske sjøfolk Marineehrenmal Laboe. Dette har vært et fast besøkssted når vi har vært med elever i Kiel.

Tredje og fjerde dag var opplegget vårt foreslått, planlagt, gjennomført og ledet av elevene i Kiel. Det ble arbeidet i faste, tverrnasjonale grupper med både tyske og norske elever, og temaene varierte fra gruppe til gruppe. Gruppene dro rundt i Kiel og området rundt, besøkte bedrifter, museer og organisasjoner og intervjuet nøkkelpersoner fra bedrifter og organisasjoner for å kunne svare på forskningsspørsmålene.

1. Tourism Yesterday, today and tomorrow:
    How did the tourism change in consideration of environmental and societal change?
  2. Cruises and their impact on Tourism and economy:
    How important are cruises for Kiel’s economy and how will climate change influence it?
  3. Kiel and the importance of its ports:
    How important are Kiel’s ports in view of long international trade?
  4. From a historic to a smart city?
    How does digitalization effect (historic political) education in Kiel
  5. The Future of Shipbuilding in Kiel:
    How will shipbuilding in Kiel change to meet the demands of climate change?
  6. How to make tourism in Kiel and the surrounding area more ecological:
    What opportunities are there to make maritime tourism more sustainable but also profitable?
  7. The Kiel Canal and its ecological and economical impact on Kiel:
    What is the significance of the Kiel Canal for the city and the region in the past, present and future?

Kartlegging av vannforurensning med mikroskop - Klikk for stort bildeKartlegging av vannforurensning med mikroskop Åse Alvestad

Femte dag var øremerket til kartlegging av vannforurensning, bearbeiding av resultatene og til oppsummering av dette på en veggplakat pr. gruppe (se bildekarusellen). På slutten av dagen arrangerte vertsskolen felles grillfest i skolegården for alle deltakerne i prosjektet.

Sjette dag var reisedag med tog og fly. På flyplassen i Hamburg opplevde vi lang kø i sikkerhetskontrollen takket være starten på ei ferieuke i Tyskland. Heldigvis var det marginer nok til å rekke flyet hjem.

I løpet av oppholdet ble det knyttet mange bånd mellom tyske og norske elever og tyske og norske lærere. De tyske elevene inviterte til aktiviteter på kveldstid som bidro godt til dette. Overordnet var dette et godt organisert opplegg både faglig, kulturelt og sosialt, og de skjærene i sjøen som dukket opp lot seg heldigvis ordne underveis.

I september 2023 får vi et to-ukers gjenbesøk til Bodø fra vertsklassen i Kiel, der planen er å involvere gjestene i Forskningsdagene 2023 ved universitetet i tillegg til et faglig opplegg med gruppearbeid, bedriftsbesøk og sosiale og kulturelle aktiviteter.

De tyske lærerne som var med i prosjektet var Daniel Ahlers, Ulrike Duber og Katja Padzierny. De norske lærerne som deltok var Åse Alvestad og Jan-Martin Sørensen.

Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union - Klikk for stort bildeMedfinansiert av Erasmus+

​No images above? See the original Norwegian version of this web page.