Business game – internasjonal forretningsdrift, nesten på ordentlig

Elever med på Business Games - Klikk for stort bilde Hilde Nystadbakk Framtidas Gründere fra Bodø videregående skole har fått prøve seg på handel og internasjonalt samarbeid med elever i Tyskland, Nederland og Danmark. I rollespillet Business Game etablerer elevene fiktive bedrifter som handler med andre fiktive bedrifter i konkurranse om best mulig resultat, i løpet av en uke.

Business Game er et tverrfaglig undervisningsopplegg utviklet i Kiel i Tyskland over en tiårsperiode. Lærere ved Bodø videregående skole fikk kjennskap til konseptet gjennom et internasjonalt samarbeid i Erasmus+ ordningen. Elever fra programområdet salg, service og reiseliv, og faget entreprenørskap og bedriftsutvikling1 på studieforberedende, deltok.

Elever med på Business Games - Klikk for stort bilde Hilde Nystadbakk Konseptet går ut på at elever fra flere land får som oppgave å etablere fiktive bedrifter som skal svare på en anbudskonkurranse for å utstyre et kontorlokale i utlandet med alt som trengs for et nytt avdelingskontor. De skal kjøpe og selge utstyr hos hverandre for å respondere på anbudet. Kommunikasjonen går på engelsk via epost og Skype. Lærerne, som har dobbeltrollen som oppdragsgivere og grossister, gir rabatter hvis de handler tidlig. Pengeflyten går gjennom en egen simulert nettbank etablert for formålet. Elevene får trene på alle elementer ved å drive en handelsbedrift, arbeidsflyten fra budsjett, fakturering, priskalkyler og regnskap. Bedriftene har satt opp nettbutikk, funnet navn, laget logo og plukket sitt eget varesortiment. Arbeidsmiljø, samarbeid og teft for en god forretning påvirker resultatet. Forhandlingssituasjonene med de utenlandske firmaene er både utfordrende og morsomme på en gang. På spørsmål om hva som var mest overraskende fortalte elevene om kulturforskjellene de opplever i samarbeidet med elevene fra Tyskland, Nederland og Danmark. Veldig lærerikt!

Elever med på Business Games - Klikk for stort bilde Hilde Nystadbakk Bedriftene til Bodø-elevene fikk navn som «Nordic Tech AS» «Simply Furniture AS», «Northern lights and furniture», og «Bodo IT». «Det artigste er å sette opp budsjett og prate med ungdommer fra andre land på engelsk». «Vi får gjøre noe nytt, det er nesten som handel på ordentlig!». Elevene fortalte at de fordelte oppgaver etter interesser og styrker, og støttet hverandre og hjalp til for å få best mulig resultat for bedriften. Lærerne opplevde positivt samarbeid og stort engasjement hos elevene. Elevene fikk et innblikk i hvordan det virkelig er å drive bedrift, og bedre forståelse for fagstoffet. Lærerne beskriver samarbeidet med lærere i samarbeidslandene som svært inspirerende. Det er kjempeflott å se at elevene våre ikke står noe tilbake for elevene ved de andre skolene i spillet.

Elever med på Business Games - Klikk for stort bilde Hilde Nystadbakk Planene for nye runder av Business Games er allerede klare. Lærerne vil utvikle konseptet og gjerne utvide til andre skoler i Norge. Det er mulighet for internasjonal utveksling ved at elever fra samarbeidslandene sender «salgsrepresentanter» til hverandre under gjennomføringen. Planen er å videreutvikle dette til et konsept som er enklest mulig for nye skoler over hele Europa å ta i bruk.

Business Game lar elevene oppleve mestring og læring gjennom erfaringer tett opp til virkeligheten uten at noe virkelig står på spill. Likevel gir dette elevene en opplevelse av at det er virkelige penger og produkter involvert.