Velkommen til deg som starter vg1 og vg2 på helse- og oppvekstfag

Velkommen til deg deg som har kommet inn på vg1 og vg2 på Helse- og oppvekstfag skoleåret 2023-24!
I denne artikkelen kan du lese velkomstbrevet med viktig informasjon.

Til elever ved:

• VG1 Helse- og oppvekstfag
  • VG2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • VG2 Helsearbeiderfag
  • VG2 Helseservicefaget

Velkommen som elev

Skoleåret starter med at elevene i klassen får bli kjent med hverandre, med lærere sine, fagene og skolens rutiner. Velkommen som elev hos oss!

Helse – og oppvekstfag er ei stor avdeling ved Bodø videregående skole. Skoleåret 2023/24 vil det være:

• 5+2 klasser Vg1 (2 klasser Helsearbeiderfag med studiekompetanse),
  • 3+1 klasser Vg2 Helsearbeiderfag,
  • 1 klasse Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag,
  • 1 klasse Vg2 Helseservicefag,
  • 1 klasse Vg3 Helsearbeiderfag med studiekompetanse og
  • 1 klasse Vg3 kombinert Helsesekretær, Apotektekniker og Tannhelsesekretær + voksenopplæring.

Undervisningen

Undervisningen organiseres med ulike arbeidsformer slik at de fleste kan finne noe de trives med. Både individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjekter, praktisk arbeid og praksis i bedrift mm.

Gjennom skoleåret vil en del av undervisningen gjennomføres i våre praksisrom og på kjøkken. I den forbindelse trenger du følgende utstyr:

Kjøkken:

• Forkle (Bruk gjerne eget)
  • Innesko (Til bruk på kjøkken og praksisrom)
  • Hodeplagg (Kan bruke egne skaut)

Praksis:

• Gode innesko – er viktig da gulvene er harde å gå på. Skoene bør ha støtte til hæl/ hælkappe.
  • Arbeidstøy til bruk i undervisningen på skolen, lånes ut på skolen. Arbeidstøy til arbeid i bedrift, ordnes av bedriftene eller kjøpes av eleven (avhenger av bedriftens størrelse og kles-avtaler)
  • Praksis i Barne- og ungdomsarbeiderfaget krever klær tilpasset været og årstidene.

Du vil i løpet av høsten 2023 motta e-post med lenke til betaling av kostpenger på kr.300 (vg1) – kr.150 (Vg2+Vg3). Dette er betaling for materiell i kjøkken og praksisrom. Summen gjelder for hele skoleåret.

Om praksis

I yrkesfagene er praksis/utplassering i bedrift en naturlig del av undervisningen. I løpet av skoleåret skal alle elever ut i praksis. Det er skolen som gjør avtaler med våre samarbeids bedrifter og skaffer praksisplasser.

Praksis er en del av opplæringen og er derfor obligatorisk. Eksempler på praksissteder kan være: sykehjem, barnehage, dagsenter, legekontor, tannlegekontor, apotek osv.

Elever som skal være i praksis i barnehage/skole eller i kommunale helse- og omsorgstjenester må levere politiattest.

Foresatte skal signere på søknad om politiattest for elever under 18 år. Elever over 15 år kan sende elektronisk søknad til politiet. Vi oppfordrer elevene til å opprette digital postkasse, da vil man raskere få svar på sin søknad om politiattest. Elevene vil få mer informasjon om dette av sin lærer.

Lærebøker og PC

Se informasjon om utlånsordning for elever i forhold til PC-ordningen og lærebøker i rektors informasjonsskriv.

Eleven/foresatte signerer på låneavtale.

Skoleskyss

Dersom du har rett til skoleskyss, kan du søke via denne linken; Skoleskyss i videregående skole - Bodø videregående skole (bodo.vgs.no)

VEL MØTT!