Har du søkt skoleplass?

2. gangs inntak finner sted 26. juli. Du må svare på dette innen 1. august.

Vanlige spørsmål som vi ofte får fra dere som har søkt videregående skole

På Eliaden med jentene fra vg1 Elektro

Fire jenter og avdelingsleder fra Bodø vgs elektro deltok på kvinnedagen på Eliaden 2024.

Eliaden er Norges største elektrofagmesse. I slutten av mai i år ble messa arrangert på NOVA Spektrum i Lillestrøm. Etter å ha blitt nominert til å delta, ble Anna, Katharina, Silja og Salma fra vg1 elektro ved Bodø videregående skole så heldige å bli utvalgt.  Jentene var spesielt invitert til kvinnedagen 29. mai, og avdelingsleder Marit B. Røst ble med.

Jentene fra vg1 elektro med avdelingsleder - Klikk for stort bildeJentene fra vg1 elektro med avdelingsleder Marit B. Røst

Eliaden beskriver seg selv slik i invitasjonen:

• Inspirerende foredrag: Hør suksesshistoriene til ledende kvinner i elektrobransjen og la deg inspirere til å ta din karriere til nye høyder.
  • Nettverksmuligheter: Møt likesinnede fagfolk, knytt verdifulle kontakter og delta i samtaler som former fremtiden for elektrofaget.
  • Ny kunnskap og teknologi: Utforsk de nyeste trendene, innovative løsningene og banebrytende teknologier som former fremtiden for elektrofaget.

Si ja til å delta på Eliaden, og vær med på å sette søkelys på kvinnelige talenter og bidra til å skape en inkluderende og mangfoldig fremtid for elektrofaget!

Avdelingsleder Marit skriver:

Jentene dro med første flyet fra Bodø og måtte derfor stå opp allerede i 4-5-tida. Vi møttes på Lillestrøm, og etter registrering bar det rett til #montørjentene hvor vi fikk første goodiebag. Så gikk vi rundt og så på en enorm messe med masse moderne utstyr, og noe som var kjent fra skolen. Om formiddagen var det ledersamling med tema “lederløftet for mangfoldsledelse” der blant annet direktørene i Caverion Norge og GK Norge sa noe om hvordan de jobbet for dette. Noe som ble tatt opp der var f.eks å ha klær som passer til jenter og gravide, til garderobeforhold og holdningene i bransjen. De så også til andre bransjer for rekruttering av jenter, der de ikke må ha vært i bransjen for å bli ledere.

Jentene fra vg1 elektro og Erlend Elias - Klikk for stort bildeJentene fra vg1 elektro og Erlend Elias Marit B. Røst

Midt på dagen var det møte som startet med goodiebags, bagetter og kaffe før vi fikk møte konferansier Erlend Elias, og i foredrag utover dagen fikk høre om solceller, kunstig intelligens, og se en flott presentasjon om hvor viktig lyset er for oss. Vi møtte også tidligere elev fra Bodø vgs Thomas, som er norgesmester i elektrofaget og lærling hos El-Team.

Fun fact fra Eliaden: Visste du at vi oppholder oss 80% av livet i kunstig lys?

Om en går inn på et flombelyst bad og pusser tennene så vil en i snitt være våken 30 minutter lengre enn om lyset var dempet. Og vi kan alle pusse tenner i lite lys…

Litt shopping måtte til før jentene reiste hjem om kvelden etter det som de beskrev som en lang og innholdsrik dag, som i morgen kommer til å føles som en 3-dagerstur.

Har du spørsmål?

Marit Bertheussen Røst