Reisebrev fra besøk på Helmholz Gymnasium i Karlsruhe

Tre lærere fra musikk og dans-avdelinga ved skolen vår besøkte i november 2021 Helmholz Gymasium i Karlsruhe som et Erasmus+-prosjekt.  Artikkelen beskriver kort opplevelsene deres ved besøket.

[Read this article in english or the language you choose]

Musikklærerne Kirsti Løseth Hagen, Ragnhild Djupedal og Karstein Djupdal reiste 22. november 2021 til Karlsruhe for å ha ei arbeidsuke ved et musikkgymnas i Karlsruhe. Det tyske «Musikgymnasium» ligner på vår MDD-linje, men i Tyskland er gymnaset for elever fra 12 år til 19 år, så de jobber med musikkfaget over flere år. Helmholz Gymnasium i Karlsruhe tilbyr flere utdanningsprogrammer, men fokuserer mye på sitt "Musikgymnasium".

Utsnitt fra fasaden på Helmholz Gymnasium i Karlsruhe - Klikk for stort bildeHelmholz Gymnasium i Karlsruhe Karstein Djupdal

Det var interessant å observere undervisningen og registrere hva som var likt og hva som var forskjellig fra undervisningen ved vår skole.

Generelt syntes vi at de tyske elevene var flinke og lærevillige, og at det var fokus på orden og disiplin ved skolen, men også et hyggelig miljø. Undervisningen lå på et høyt nivå både faglig og i gjennomføringen av den, der de forventet mye av elevene. Det faglige var veldig tradisjonelt i forhold til musikkundervisningen i Norge, med fokus på klassisk musikk og musikkteori. Vi så gode metoder for å trekke linjer mellom flere fagfelt innen musikkfaget, teori og praksis, der de klarte å skape god dybdelæring. De integrerer i fordypningsfaget musikkteori, historie og praktisk utøving på en fin måte.

Bilde fra orkesterøvelse i konsertsalen - Klikk for stort bildeOrkesterøvelse i konsertsalen Kirsti Løseth Hagen

Vi lærte også at vi gjør mye bra her i Bodø. Vi syntes at det var utviklingspotensial på noen punkter i undervisningen i Tyskland. Forholdet mellom elever og lærere ved vertsskolen bar preg av mer avstand, der vi i Norge har tettere  relasjon til elevene og bedre elevoppfølging. Vi mener også at elevene ved Bodø videregående skole arbeider mer kreativt ved f.eks. å komponere musikk selv. Rytmisk musikk og nyere sjangere er mer i fokus hos oss.

Musikkavdelingen var modernisert med moderne påbygg. De hadde gode musikkrom, og ikke minst en konsertsal med moderne utstyr. Blant annet hadde de et smart tavlesystem som kunne veksle mellom smartskjerm, note-whiteboard, og lerret for prosjektør (se bildegalleriet).  De hadde øvelser med flere orkestre og med kor i konsertsalen. Øvelsene foregikk med munnbind – ikke så lett å spille og synge med munnbind.

Oppholdet ga oss verdifull innsikt, som vi har delt med både kolleger og elever på skolen vår. Vi tar med oss inspirasjon fra undervisningsmetodene inn i klasserommet.

Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union - Klikk for stort bildeMedfinansiert av Erasmus+

No images above? See the original Norwegian version of this web page.