I uke 7 var 40 elever fra Spansk II med 4 følgelærere på skoletur til Malaga. På turen besøkte de i to dager skolen “Colegio Dicesano La Presentación”, en spansk skole der elevene faktisk kan starte i barnehage/førskole når de er 3 år og forlate videregående når de er 18, dersom de ikke finner på noe annet underveis. Dette er en privat skole som er finansiert av en katolsk stiftelse, og det bor nonner i en av skolebygningene. Skolen fungerer i praksis som en helt vanlig skole, med barnehage, barnetrinn, mellomtrinn, ungdomsskole og videregående skole i ulike bygninger. Skolesystemet i Spania er ganske ulikt det norske, og elevene bestemmer seg tidlig for hvilken videregående skole/retning de vil gå.
Spanske og norske elever hos La Presentación
Giuseppe Zonno
Det som var spesielt med besøket på La Presentación, var at våre 17-18-åringer kom i kontakt med alle aldersgrupper underveis, og både våre elever og de spanske elevene lærte mer språk underveis. De spanske lærte mer engelsk, og de norske lærte mer spansk og engelsk.
Opplegget på La Presentación startet med en omvisning. Fra en flokk gutter hørtes ropet “Haaland, Haaland, Haaland”, ingen tvil om at enkelte nordmenn er kjent i Europa… Så presenterte de norske elevene Norge og skolen vår, og musikkelevene som deltok fremførte en norsk og en spansk låt med sang og gitarspill. Dette var veldig populært, og de spanske elevene sang med der de kunne. Så presenterte spanske elever landet og skolen sin. En del av det var profesjonell Flamenco-dans, utført av en av skolens lærere under heiarop fra elevene i klasseromsvinduene på skolen. Vi hadde med oss smakebiter på norsk mat, f.eks. brunost og Kvikk-Lunsj, og spanjolene hentet fram spansk mat og drikke. De som turte smake fikk prøve.
Elevene i 8-12-årsalderen hadde fått i oppdrag av lærerne sine å huke tak i en norsk elev og snakke med dem og dra dem med på aktiviteter. Mange av ungdommene våre ble helt omringet av elever fra det spanske mellomtrinnet som spurte og grov om alt mellom himmel og jord. En gunstig effekt av dette er at den språklige fallhøyden føles mye lavere når man snakker med barn sammenlignet med om man snakker med jevnaldrende, det er lettere å hive seg utpå og gjøre feil. I deler av opplegget hadde elevene stasjonsarbeid, der de i blandede grupper skulle gjøre ulike sportsaktiviteter, f.eks basketball, eller gjøre andre aktiviteter for å få språktrening og lære mer om hverandres kultur.
Alt i alt var besøket på La Presentación en veldig givende opplevelse, selv om dette ikke var en vanlig videregående skole.
Som en del av oppholdet i Malaga skulle også elevene våre delta på spanskkurs. Dette kurset var i regi av den internasjonale skolen “Cervantes Escuela Internacional” som har spesialisert seg på å tilby spanskopplæring til voksne og ungdom fra hele verden. Kurset var ledet av denne skolen, og elevene ble delt inn i grupper som hadde fokus på muntlig trening i spansk. Denne skolen arrangerte også aktiviteter på ettermiddagstid, blant annet en guidet omvisning i Malaga sentrum og på festningen Alcazaba, det store fortet midt i Malaga by, pluss språklæring gjennom aktiviteter som å intervjue tilfeldige spanjoler ved strandpromenaden.
Uttørket elveleie i Malaga
Jan-Martin Sørensen
Elevene våre bodde hos vertsfamilier under oppholdet, i bydelen begge skolene lå i. Kulturforskjellene mellom Norge og Spania blir veldig synlige når man bor i et vanlig spansk hjem med de rammer som gis der. Blant annet er energi så dyrt i Spania at man må minimere energiforbruket, f.eks. ved å senke innetemperaturen og bruke minst mulig varmtvann. Dessuten har det i år vært enorm vannmangel i Spania, så stor at man må dusje raskest mulig. Hoteller tar grep for å redusere vannforbruket. Vannmangelen vises også gjennom alle de uttørkede elveleiene i og rundt byen.
Medfinansiert av Erasmus+