Internasjonalt prosjekt musikk vg3 2022: Modern Heritage in Music

I april 2022 reiste elevene på vg3 musikk fra Bodø videregående skole til Evangelisches Kreuzgymnasium i Dresden for blant annet å oppleve samspill med elever på vertsskolen. Returbesøket fra Tyskland til Bodø skjedde rett før sommerferien. Dette var første gang de fleste tyske elevene hadde vært så langt nord i Europa. Begge besøkene ble avsluttet med felles offentlige konserter åpne for publikum. Prosjektet ble finansiert av EUs Erasmus+-program.

Det fulle prosjektnavnet er "Modern Heritage in Music. The Mixture of Old and New in Modern Music - in Dresden, Germany, and Bodø, Norway.". Vår samarbeidspartner er Evangelisches Kreuzgymnasium Dresden i Tyskland. Dette er en skole med elever fra 13 til 19 år, og inkluderer både det vi i Norge vil kalle ungdomsskole og videregående skole.  Skolen ble etablert på 1300-tallet. Skolen har ikke egen musikklinje, men har eget skoleband og skolekor, med deltakere fra alle klassetrinnene ved skolen. Av disse deltok de eldste elevene i samarbeidsprosjektet vårt.

Bilde av Kreuzschule i Dresden - Klikk for stort bildeEvangelisches Kreuzschule i Dresden By adornix - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14827307

Hensikten med prosjektet var å gi elevene på vg3 musikk en mulighet til å oppleve sentraleuropeisk tradisjon, kultur og både gi mer språkforståelse og faglig innsikt, samtidig som vi gir tyske elever muligheten til det samme i Norge. Gleden av å skape og spille musikk sammen med andre er sentralt i et prosjekt som dette, derfor har vi jobbet fram mot felles konserter i hver by. I prosjektet fikk også elevene venner i utlandet; under elevutvekslingene la skolene også vekt på sosiale opplevelser der elevene fra begge skolene fikk god anledning til å bli bedre kjent. I Dresden fikk vi blant annet besøke operaen, noe som var en stor opplevelse for elevene våre.

Forberedelsene ble i stor grad gjort i nettmøter mellom lærerne ved de to skolene, der stilarter og musikkstykker ble avtalt og deretter øvd på av elevene ved hver sin skole. Da elevene møttes fysisk, først ei uke i Dresden og rett etterpå ei uke i Bodø, ble samspillet i fokus, Gjennom å blande stilarter fra de ulike musikk-kulturene klarte de to skoleklassene å skape noe nytt, som ble fremført sammen med tradisjonell musikk i gratis, offentlige konserter i de to byene, henholdsvis i aulaen hos Kreuzgymnasium og i Stormen bibliotek. På spillelista sto "Pop- und volksmusik aus Norwegen, Deutschland und überall" (sitert fra invitasjonen til konserten i Dresden).

NB: På grunn av nasjonale og internasjonale regler om opphavsrett og personvern, er det begrenset hvor mye av konsertene som kan publiseres i ettertid.

De to skolene har også tidligere samarbeidet om et lignende prosjekt, men dette ble avbrutt litt over halvveis i utvekslingene på grunn av Korona-pandemien. Prosjektet fra 2022 er en restart av det tidligere prosjektet, med små endringer, men med elever som ikke var involvert i det forrige.

Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union - Klikk for stort bildeMedfinansiert av Erasmus+