Business Game for økonomifagene, november 2023

I uke 45 og 46 deltok elever fra skolen i det internasjonale rollespillet “Business Game”. Noen dro ut, noen kom hit.

Business Game

De siste årene har elever fra skolen vår hver høst deltatt i det internasjonale forretningsspillet “Business Game”.  Dette er ikke et dataspill, men et rollespill der elevene våre jobber i en simulert firmagruppe og kommuniserer på telefon, e-post eller videokonferanse med utenlandske tilsvarende firma for å løse et oppdrag.

Om Business Game

Årets Business Game

I starten av uke 45 kom tolv elever og en lærer fra Rijn Ijssel på besøk til skolen vår for å være sammen med oss i ti dager. Disse nederlandske elevene koblet vi inn i våre firmagrupper fra SSR for å jobbe med Business Game. Sammen brukte elevene resten av uka på å forberede seg til uke 46, da “alt” skjer. Elevene fra studiespesialisering brukte 5-10 timer av tida si uke 45. Forberedelsene besto i hovedsak i å lage nettbutikk med relevante produkter, og fordele roller og arbeidsoppgaver i firmaet.

Samtidig som vi hadde besøk fra Nederland, ville vi selv for første gang sende en gruppe elever til utlandet for å være i utenlandske firmagrupper under Business Game. Vi valgte å sende elever til Kiel, der vi allerede er godt kjent. Åtte vg2-elever fra Markedsføring og ledelse 1 og to følgelærere fikk dra på utenlandstur. Gruppa forlot Bodø søndag den 11. november og returnerte hjem fredag den 17. november.

Elever fra ML1 på besøk hos RBZ Wirtschaft, Kiel - Klikk for stort bildeElever fra ML1 på besøk hos RBZ Wirtschaft, Kiel Jan-Martin Sørensen

Spesielt for i år var at samarbeidsskolen i Kiel hadde besøk av elever fra South Devon College i England. Dette betydde at nesten alle firmagruppene i Kiel besto av en norsk, en engelsk og flere tyske elever. Et ordentlig internasjonalt arbeidsmiljø!

Da uke 46 - interaktiv uke - startet, skjedde det som det pleier: det går litt sakte å komme i gang med å få kontakt med kunder og leverandører og å få i gang kjøp og salg.  Mange erfarte at det ikke skjer noe før man gjør noe, f.eks. hvis ingen kunder ringer, får vi ringe dem i stedet! På grunn av at det bare i Bodø var nesten 70 deltakere i spillet, var det mange firmagrupper. Mange firmagrupper betyr stor konkurranse når de skal selge lignende varer til alle kundene som skulle innrede et kontor i Bodø. Noen solgte lite, noen solgte mye. Noen var gode på markedsføring, hadde god nettbutikk med varer som dekket behovene, andre var ikke. Noen av de utenlandske firmagruppene hadde ikke etablert nettbutikk da spillet startet, noen hadde ikke lagt ut kontaktinformasjon, og da gikk det selvsagt tregt til å begynne med. Datatekniske utfordringer av andre typer var det heller ikke mangel på.

Utover i uka gikk det bedre og bedre. Handelen kom i gang, uklarheter rundt spillereglene ble ordnet opp i, og samarbeidet i gruppene fungerte bedre.

Siste handelsdag var torsdag, og de fleste deltakerne møttes til en avslutningssamling på video på slutten av dagen. Dagen etter - fredag - var hjemreisedag for de norske utsendingene og fridag for de norske elevene som ble igjen i Bodø.  Forhåpentligvis har alle deltakerne erfart både læring og moro etter ei til to travle uker.

Gruppebilde av elever og lærere - Klikk for stort bilde
Elever fra ML1 på besøk hos RBZ Wirtschaft, Kiel - Klikk for stort bilde
Gruppebilde av elever fra flere land og som var med i Business Game 2023 i Kiel - Klikk for stort bilde
Gruppebilde av lærere som har deltatt i Business Game i Kiel 2023 - Klikk for stort bilde