Business Game
De siste årene har elever fra skolen vår hver høst deltatt i det internasjonale forretningsspillet “Business Game”. Dette er ikke et dataspill, men et rollespill der elevene våre jobber i en simulert firmagruppe og kommuniserer på telefon, e-post eller videokonferanse med utenlandske tilsvarende firma for å løse et oppdrag.
Om Business Game
Hva er Business Game?
Business Game er et forretningsspill der elevene jobber i simulerte firmagrupper. I spillet handler firmagruppene våre med tilsvarende grupper fra skoler i utlandet. Våre samarbeidspartnere varierer, men normalt er de videregående skolene RBZ Wirtschaft, Kiel i Tyskland, Rijn Ijssel i Arnhem i Nederland og Learnmark Horsens i Danmark med. Fra Bodø videregående skole deltar vanligvis vg2-elever fra studiespesialiseringsfagene Entreprenørskap og bedriftsutvikling og Markedsføring og ledelse 2. Begge vg2-klassene fra Salg, service og reiseliv (SSR) deltar normalt også. Uke 45 er forberedelsesuka, da finner firmagruppene firmanavn, logo og lager en nettbutikk med produkter de vil selge til de utenlandske firmagruppene. I uke 46, såkalt interaktiv uke, skjer kjøp, salg og forhandlinger med utenlandske firmagrupper.
Hovedoppdraget i spillet er å innrede et kontorlandskap f.eks. i Kiel, med et antall kontorarbeidsplasser og alt annet som trengs til at de ansatte der skal kunne flytte direkte inn. Dette kan være inventar, datautstyr, belysning og småting som trengs i et kontor. Produktene som trengs må kjøpes fra firmagrupper i byen kontoret skal etableres i. På samme måte vil noen av de utenlandske firmagruppene ha i oppgave å innrede kontorer i Bodø og må innhente tilbud fra våre firma og kjøpe fra våre firmagrupper.
Deltakerne har en tidsfrist på å levere et tilbud på ferdig møblert avdelingskontor, og arbeidsbelastningen i uke 46 er ganske høy. Elevene må derfor sørge for tydelig ansvarsfordeling og ledelse for å få gjort jobben godt. Hvem skal være leder, salgsansvarlig, innkjøps- og økonomiansvarlig?
Vi gjennomfører Business Game for vg2-elevene. I noen tilfeller blir også påbyggingselever med, fordi de tar programfag fra vg2.
På skolen vår er normalt vg2-klassene på Salg, service og reiseliv med, altså vg2 Salg, service og reiseliv og vg2 Service, sikkerhet og administrasjon. Fra studiespesialisering tar vi alltid med elever fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1, og de mange av disse tar også vg2-gruppa i Markedsføring og ledelse 2. Spillet er også relevant for vg2-elever som tar Markedsføring og ledelse 1, og der lar vi faglæreren bestemme om gruppa skal være med eller ikke.
Nei, dette er et rollespill der du må forholde deg til virkelige personer, både i utlandet og på din egen skole. Vi bruker dataverktøy til nettbank og for å kommunisere, f.eks. e-post, meldinger, videokonferanse etc. så du får møte kundene og leverandørene dine ansikt til ansikt i prisforhandlinger.
Bodø videregående skole er akkreditert hos EU-programmet Erasmus+. Dette betyr at vi kan ha grunnfinansiering til å ta med et antall elever på besøk til en av samarbeidsskolene våre under Business Game, slik at elevene våre jobber i grupper sammen med utenlandske elever. Finansieringen varierer fra år til år, og vi kan derfor ikke love at vi sender ut elever til samarbeidsskolene under Business Game hvert år. Om finansieringen er på plass, vil et en liten gruppe av elever som er interessert i å reise bli håndplukket ut fra bestemte utvalgskriterier.
Årets Business Game
I starten av uke 45 kom tolv elever og en lærer fra Rijn Ijssel på besøk til skolen vår for å være sammen med oss i ti dager. Disse nederlandske elevene koblet vi inn i våre firmagrupper fra SSR for å jobbe med Business Game. Sammen brukte elevene resten av uka på å forberede seg til uke 46, da “alt” skjer. Elevene fra studiespesialisering brukte 5-10 timer av tida si uke 45. Forberedelsene besto i hovedsak i å lage nettbutikk med relevante produkter, og fordele roller og arbeidsoppgaver i firmaet.
Samtidig som vi hadde besøk fra Nederland, ville vi selv for første gang sende en gruppe elever til utlandet for å være i utenlandske firmagrupper under Business Game. Vi valgte å sende elever til Kiel, der vi allerede er godt kjent. Åtte vg2-elever fra Markedsføring og ledelse 1 og to følgelærere fikk dra på utenlandstur. Gruppa forlot Bodø søndag den 11. november og returnerte hjem fredag den 17. november.
Elever fra ML1 på besøk hos RBZ Wirtschaft, Kiel
Jan-Martin Sørensen
Spesielt for i år var at samarbeidsskolen i Kiel hadde besøk av elever fra South Devon College i England. Dette betydde at nesten alle firmagruppene i Kiel besto av en norsk, en engelsk og flere tyske elever. Et ordentlig internasjonalt arbeidsmiljø!
Da uke 46 - interaktiv uke - startet, skjedde det som det pleier: det går litt sakte å komme i gang med å få kontakt med kunder og leverandører og å få i gang kjøp og salg. Mange erfarte at det ikke skjer noe før man gjør noe, f.eks. hvis ingen kunder ringer, får vi ringe dem i stedet! På grunn av at det bare i Bodø var nesten 70 deltakere i spillet, var det mange firmagrupper. Mange firmagrupper betyr stor konkurranse når de skal selge lignende varer til alle kundene som skulle innrede et kontor i Bodø. Noen solgte lite, noen solgte mye. Noen var gode på markedsføring, hadde god nettbutikk med varer som dekket behovene, andre var ikke. Noen av de utenlandske firmagruppene hadde ikke etablert nettbutikk da spillet startet, noen hadde ikke lagt ut kontaktinformasjon, og da gikk det selvsagt tregt til å begynne med. Datatekniske utfordringer av andre typer var det heller ikke mangel på.
Utover i uka gikk det bedre og bedre. Handelen kom i gang, uklarheter rundt spillereglene ble ordnet opp i, og samarbeidet i gruppene fungerte bedre.
Siste handelsdag var torsdag, og de fleste deltakerne møttes til en avslutningssamling på video på slutten av dagen. Dagen etter - fredag - var hjemreisedag for de norske utsendingene og fridag for de norske elevene som ble igjen i Bodø. Forhåpentligvis har alle deltakerne erfart både læring og moro etter ei til to travle uker.