Pedagogisk, psykologisk tjeneste (PPT)

Alle elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring kan ta kontakt med PPT. Tjenesten kan gi råd og veiledning dersom du har fagvansker, problemer i skolen eller i bedriften, eller har andre personlige problemer.

Dersom du trenger hjelp, eller problemene er av en slik art at du ønsker hjelp utenfor skolen/bedriften, kan du henvende deg direkte til PPT. Tjenesten samarbeider også med andre instanser som f.eks. helsevesen, sosialkontor eller arbeidskontor. Du er alltid med på å bestemme hvem PPT skal samarbeide med for å løse dine problemer. Alle ansatte ved PPT har taushetsplikt.

Tjenesten er også et tilbud til skolene om bistand i arbeidet med tilrettelagt opplæring og spesialundervisning. Også foreldre kan kontakte PPT for tilrettelegging av opplæringstilbudet.

PPT er sakkyndig instans etter forskrift til Opplæringsloven bl.a. i forbindelse med søknad om inntak til særskilt prioritert grunnkurs, spesialundervisning og tilrettelegging ved prøver / eksamen.  PPT har plikt til å sørge for at det utarbeides sakkyndig vurdering der opplæringsloven krever det.

PPT er samlokalisert med Elev- og lærlingetjenesten på Bodø og Bodin videregående skole.

PPT utreder og gir sakkyndige vurderinger etter opplæringsloven på mange områder, blant annet rett til:

• Spesialundervisning
  • Tilrettelegging ved prøver og eksamen
  • Fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål
  • Fritak for vurdering med karakter i andre fremmedspråk
  • Prioritert inntak og utvidet opplæringstid (4. og 5. skoleår)
  • Opplæring i tegnspråklig miljø

Tjenesten er også et tilbud til skolene om kompetanse- og organisasjonsutvikling, samt gir bistand i arbeidet med tilrettelagt opplæring og spesialundervisning.

PPT er samlokalisert med Elev- og lærlingetjenesten på skolene, og har et tverrfaglig samarbeid med kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten ved behov.

Kontakt PPT for videregående opplæring i Nordland:

Elektronisk postadresse:
Organisasjonsnummer 922 300 801
Postadresse:
Postboks 1485, 8048 Bodø
Besøksadresse:
Prinsens gate 100, Bodø

Telefon: +47 75 65 02 49

Mobil: +47 92 29 98 99

Henvisning til PPT

For at PPT skal kunne arbeide direkte med en elev/lærling/lærekandidat må det foreligge en formell henvisning, med samtykke fra elev. Følgende kan ta kontakt:

• Lærer eller rådgiver
  • Eleven selv eller foresatte
  • Elever over 15 år uten samtykke fra foresatte
  • Lærlinger/lærekandidater eller veileder i bedrift

Henvisningsskjema til fylkeskommunal PPT (DOCX, 118 kB)

PPT for videregående skoler i Bodø er en felles tjeneste for Bodø videregående skole og Bodin videregående skole. De pedagogisk psykologiske rådgiverne har fordelt seg med tjenestested fordelt på begge skolene.