OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Topplinje Business-elever på 3.-plass på Emplo Business Challenge NM 2025!

I konkurranse med flere tusen elever i Norge, tok fire jenter fra Vg1 Topplinje Business 3.-plass i Emplo Business Challenge 2025.

I år som i fjor kvalifiserte Bodø videregående skole seg til finaleplass i “NM i bedriftsledelse”, eller som det egentlig heter : Emplo Business Challenge 2025 (EBC2025). Finalen pågikk digitalt i uke 13 og 14.

Bilde av de fire jentene i skolelaget i EBC 2025: Skolelaget i EBC2025: Ava, Leah S, Leah H og Anie - Klikk for stort bildeSkolelaget i EBC2025: Ava, Leah S, Leah H og Anie

Totalt rundt 3000 elever fra 60 videregående skoler i hele landet har gjennom skoleåret deltatt i månedlige kvalifiseringsrunder ved å spille læringssimuleringene Hubro Marketing Simulation eller Hubro Business Simulation i klasserommet. Her viser de fagforståelse og praktiske ferdigheter i konkurranse med andre elever. Skolene med lag som gjør det best hver måned får en plass i finalen. En av markedsføringsklassene til Bodø videregående skole kvalifiserte seg, og skolen fikk derfor delta i NM-finalen. Anie, Ava, Leah H og Leah S fra Vg1 Topplinje Business ønsket å representere skolen i finalen, og deltok som vårt skolelag. 

Emplo Business Challenge er en konkurranse i produksjon, salg og markedsføring. I simuleringene spiller elevgrupper mot hverandre og konkurrerer om de samme kundene. For å gjøre det best mulig må hver gruppe analysere markedet, seg selv og konkurrentene. Ut fra dette må de ta grep slik at de tjener mest mulig virtuelle penger og vokser. 

Elevgruppene spiller en av de to Hubro-simuleringene, får beregnet aksjekurs-poeng ut fra noen felles kriterier om utvikling på nøkkeltall. I tillegg må elevgruppene planlegge og begrunne strategien sin fremover, håndtere endrede rammevilkår, gjøre forecasting, få veiledning hos spill-lederne og levere videopitcher. Besvarelsene gis poeng ut fra faglighet og kreativitet, og teller mye i sluttvurderingen. Faglig ligger nivået svært høyt, og er til dels på universitetsnivå.

På slutten av første konkurranseuke lå jentene våre på andreplass, og etter andre konkurranseuke lå de på førsteplass. Med små marginer i toppen ville sluttvurderingen, for eksempel av siste videopitch og beskrivelsen deres av fremtidig utvikling, bestemme plasseringen. Under kåringen i uke 16 havnet de på en delt 3.-plass, og kunne med det dra hjem pengepremie fra Emplo, gavekort fra skolen, ære og heder for å ha kommet så høyt i en nasjonal konkurranse, og med spesiell omtale fra Emplo for å ha laget de mest kreative videopitchene!

Gjennom plasseringen sin i konkurransen viser elevene at de har svært god kontroll på bedrifts- og markedsstrategi, økonomistyring, økonomisk analyse, forretningsforståelse og markedsføring og salg.

Vi gratulerer med en solid plassering i NM!

Logo Hubro Marketing Simulation - Klikk for stort bildeHubro Marketing Simulation
Logo Hubro Business Simulation - Klikk for stort bildeHubro Business Simulation