Skolefinale i Ta ordet! 2023

Ta ordet! logo - Klikk for stort bilde

Ta ordet! er en talekonkurranse for elever i den videregående skolen, utviklet og organisert av Universitetet i Bergen. Bodø videregående skole sender en elev til semifinalen i 2023.

Rett før elever og lærere kunne ta høstferie i 2023, hadde Bodø videregående skole skolefinale i den nasjonale talekonkurransen Ta ordet! Dette er en konkurranse der elevene skal vise god bruk av retorikk. Den beste fra skolen vår blir med i retorikk-workshop og semifinale i Bergen. Seks finalister derfra deltar i finalen, der førstepremien er kr 10.000.

Invitasjon til skolefinale Ta ordet! 2023 - Klikk for stort bildeInvitasjon til skolefinale Ta ordet! 2023

Fem finalister var plukket ut fra skolen:

• Ronja Maria Breda-Vatne, 3STR
  • Arya Tinnberg Hagen, 1MUA
  • Johanne E. Hildahl, 1STA
  • Synne Marie Karlsen, 2STB
  • Kaija Amundsen, 3HSS

Temaene for talene var likestilling, selvmord blant menn, manglende kunnskap om samisk kultur, dyretesting av kosmetikk, og familiesenter for kreftsyke.

Alle talene ble fremført med god retorikk og innlevelse, og juryen som bestod av studierektor og avdelingsledere fra studieforberedende, fikk en vanskelig jobb med å velge ut skolens kandidat til semifinalen.

Vinneren av Bodø videregående skoles finale ble Kaija Amundsen med sin glimrende tale om manglende kunnskaper om samisk kultur. Hun går videre til workshop og semifinale i Bergen. Vi gratulerer Kaija med seieren og alle de andre med andreplassen!