Informasjon om eleveksamener våren 2024

Viktige datoer og annen informasjon om eksamen for elever våren 2024.

Viktige datoer

15. mai kl. 09.00 blir det kunngjort skriftlig eksamenstrekk

• Varsel om hvilke fag du skal opp i vises i «bjella» i VIS

Datoer for sentralt gitte skriftlige eksamener

Gis av utdanningsdirektoratet. Liste over datoene finner du i lenken under artikkelen.

• NB! 21. mai er første skriftlige eksamensdag for noen.
  • NB! 22. mai: Norsk hovedmål, somer obligatorisk for alle elever på vg3

Viktige datoer for muntlig/muntlig-praktisk eksamen

• Eksamenene legges i perioden uke 23 – uke 25
  • Du får beskjed i VIS (bjella) om muntlig og muntlig-praktisk eksamen 48 timer før eksamen
  • Det blir hengt opp oversikt over tidspunkter for M/MP trekk for de ulike trinnene. Denne oversikten henges opp for avdelinger på SF i 1. etasje i Torvgata og i V-bygget ved informasjonsskranken, pluss at vi vil publisere tidspunktene på infoskjermene og på hjemmesida vår
  • NB! Du skal møte opp på skolen de tidspunktene hvor trinnet ditt kan få beskjed om eksamen. Dette fordi at faglærer da vil være klar til å gi nødvendig informasjon til dere om forberedelsen og eksamen

Viktige datoer for obligatorisk praktisk tverrfaglig eksamen

• Perioden for obligatorisk praktisk tverrfaglig eksamen: uke 22 – uke 25
  • Melding om dato gis fra ca. 20.april
  • Tidspunkt for eksamen kommer opp i VIS 48 timer før eksamen

Viktig informasjon om konsekvenser ved bruk av ikke tillatte hjelpemidler under eksamen/Juks

Hva er juks?

Det kan være ulike regler for hva som er juks på prøver underveis i skoleåret, og hva som er juks til eksamen:

• Kommunisere med andre
    • Samskriving, chat, publisering av tekst eller kommentarer på en nettside, og andre måter å utveksle informasjon med andre på er ikke tillatt.
  • Bruk av andre hjelpemidler enn det som er tillatt i faget. Informasjon om tillatte hjelpemidler på eksamen (fra Udir.no).
  • Du kan ikke bruke chatbot eller tilsvarende teknologi.

Bruk av oversettelsesprogrammer er juks

Til eksamen i norsk og andre språkfag skal sensor vurdere elevens egen språkkompetanse. Det er derfor forbudt å bruke oversettelsesprogrammer til eksamen, også programmer som kan benyttes uten tilgang til internett. I Fremmedspråk skal du kun skrive svarene direkte inn i tekstboksen. Det er ikke tillat å kladde i et annet program for så å klippe og lime inn i tekstboksen. Det er juks å bruke andre metoder.

Det er viktig at elever som skal ta eksamen kjenner retningslinjene for bruk av hjelpemidler, og at de vet hva som er konsekvensen av juks og forsøk på juks.

Hva er konsekvensene av å jukse på eksamen?

Konsekvensene av juks eller forsøk på juks er at elevene

• får eksamen i faget annullert
  • mister standpunktkarakteren i faget
  • tidligst kan ta eksamen ett år etter (gjelder videregående)

Tidspunkter for kunngjøring av muntlige og muntlig-praktiske eksamener

Kommer. Artikkelen oppdateres.

Du finner mer informasjon i lenkesamlingen under artikkelen.