Gode resultater på fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter 2023

20. og 21. mars 2023 arrangerte Ungt Entreprenørskap Nordland fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter. Ungdomsbedriftene fra Bodø videregående skole gjorde det svært godt i mesterskapet, der en av dem også fikk gullbillett til norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter i april, der de får konkurrere om en plass i Europamesterskapet i Istanbul.

Mange skoler bruker ungdomsbedrifter (UB) som en måte å lære fagstoff. Da starter elevene elevene egen bedrift, utvikler produkter, og driver den gjennom skoleåret. Ved Bodø videregående skole er det hvert år mange ungdomsbedrifter fra både yrkesfag og studieforberedende, og de deltok på årets fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter på Svømmehallen Scene i Bodø 20. og 21. mars. Konkurransen arrangeres hvert år av Ungt Entreprenørskap, og ungdomsbedriftene kan melde seg på mange ulike konkurranser. De beste ungdomsbedriftene fra fylkesmesterskapene får dra til Norgesmesterskapet, som i år arrangeres i Lillestrøm 27. og 28. april.

I år deltok Bodø videregående skole med 24 UB-er og 91 elever på fylkesmesterskapet. Ungdomsbedriftene hadde lagt mye arbeid ned i arbeidet fram mot fylkesmesterskapet, og også blant dem som ikke nådde til premieringene i mesterskapet var det mange gode bedrifter, forretningsidéer, utstillinger og selgere. Samlet sett var det svært gode plasseringer for skolen vår, med 15 premieringer av 39 som ble utdelt totalt. Vi gratulerer UB-ene med de gode resultatene og takker for innsatsen!

Vinnere fra Bodø videregående skole i fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter 2023

Kulturprisen
1. plass: UB Godt og blandet (TO)

Beste markedsføring
1. plass: Sameness UB (ST)
2. plass: Flexit UB (ST)
3. plass: Testcheck UB (ST)

Beste reklamefilm
1. plass: Sameness UB
3. plass: Æplefix UB (ST)

Bærekraftprisen
1. plass: Sameness UB
3. plass: Chipsør'n UB (RM)

Beste video-pitch
1. plass: Væktflaska UB (ST)

Innovasjonsprisen
1. plass: Red Light UB (ST)

Beste sosiale entreprenør

Beste yrkesfaglige bedrift
3. plass: UB Godt og blandet

Jord-fjord-bord-prisen
2. plass: Chipsør'n UB

Beste samarbeid med næringslivet
3. plass: UB Godt og blandet

Beste ungdomsbedrift
2. plass: URO UB
3. plass: Sameness UB

Beste ungdomsbedrift i Nordland ble Droneflight UB fra Andøya, og de ble derfor sendt videre til Norgesmesterskap i ungdomsbedrift i Lillestrøm i april. Sameness UB fra Bodø vgs og QiT UB fra Brønnøysund vgs fikk også gullbillett dit på grunn av gode resultater i fylkesmesterskapet. I norgesmesterskapet konkurrerer UB-ene i lignende konkurranser, og derfra kan den beste bli sendt videre til europamesterskapet i ungdomsbedrift i Istanbul i juli.

Vi tar med noen av juryens begrunnelser:

• Vektflaska UB for 1. plass Videopitch: "Pitchen går rett på sak med hvilket behov produktet og bedriften skal løse. Fengende og spennende filming. Pluss for at produktet vises tydelig frem i bruk. Bedriften fremstår som profesjonell med t-skjorter med logo."
  • Sameness UB for 1. plass Bærekraftprisen. "Første plassen går til en bedrift som har mangfold i fokus, og som er veldig tidsaktuell. Tjenesten treffer flere av FNs bærekraftsmål. Tjenesten kan bidra til mangfold og inkludering i arbeidsmarkedet, samt redusere arbeidsledighet."
  • Sameness UB for 1. plass Reklamefilm: "Det er sjeldent at man får en så bra film eller presentasjon til vurdering. Dett er gjennomarbeidet og av høy kvalitet. Informasjonen er nøye selektert og gir et grundig bilde av hva produktet er. Det er god bruk av farger og en enkel fortellerstemme som veileder oss igjennom reklamefilmen. Vinneren er til inspirasjon til alle de som skal lage reklamefilmer i årene fremover." ( Roy Arne Salater fra TV2 og Tord Theodor Olsen fra Rabalder produksjon i juryen)
  • Chipsør'n UB for  2. plass Jord, fjord, bord: "Her hadde vi noen svært dyktige bedrifter å velge mellom. På andreplass finner vi en bedrift som har laget produkter av ting som vanligvis ville ha blitt kastet. Faktisk hadde vi aldri hørt om det ene produktet som ble presentert, og det var skikkelig godt!! Vi tror ikke det vil være vanskelig å få avsetning på de fleste av produktene de hadde med – om enn så kunne nok en kategori bearbeides noe før det er salgsklart. Alt i alt en meget imponerende bedrift"
  • UB godt og blandet for 3.-plass i Beste yrkesfaglige bedrift: "UB Godt og Blandet viser produkter som er skapt fra bunn av, som er hentet fra bunnen av, og som er både ombrukt og gjenbrukt, samt en fantastisk skaperglede." (Dragefossen og Elkem Salten i juryen)