Elevundersøkelsen 2023

Elevundersøkelsen gjennomføres årlig slik at elever kan si sin mening om forhold som kan bedre læring og trivsel på skolen.

Illustrasjonsbilde Elevundersøkelsen 2023 - Klikk for stort bilde

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen. Elevene svarer på spørsmål om blant annet trivsel, mobbing, miljø, motivasjon og støtte fra lærer.

Elevundersøkelsen gjennomføres ved Bodø videregående skole i alle vg1, vg2 og vg3-klassene i perioden 8.november til 8.desember 2023. Elevene svarer på spørsmålene på skolene, digitalt på PC. Det er frivillig for elevene å svare på Elevundersøkelsen. Elevene kan også hoppe over spørsmål de ikke ønsker å svare på.

Elevene oppgir ikke navnet sitt, men logger seg på Elevundersøkelsen med en tilfeldig utdelt kode. Det er ikke knyttet personnummer til svarene og derfor vanskelig å finne ut av hvem som har svart hva i undersøkelsen. Det svært strenge regler for visning av resultater fra undersøkelsen til skolen, skoleeier og de statlige utdanningsmyndighetene. Resultater fra undersøkelsen skal ikke publiseres på en måte som gjør det mulig å gjenkjenne elevenes svar.

Oppfølgingen av resultater fra Elevundersøkelsen er en del av skolens plikt til å arbeide kontinuerlig og systematisk arbeid med elevenes skolemiljø etter opplæringsloven § 9 A-3 andre ledd.

Resultatene fra Elevundersøkelsen blir lagret og brukes av skolen, skoleeieren og de statlige utdanningsmyndighetene for å analysere og utvikle elevenes skole- og læringsmiljø. Resultatene kan også bli brukt til forskning, statistikk og lagring i arkiv.

Utdanningsdirektoratet publiserer statistikk fra Elevundersøkelsen på www.udir.no.