Bærekraftuka 2023 ved Bodø videregående

I uke 24 arrangerte Bodø videregående skole Bærekraftuka for 1.-klassingene våre. Dette var ei hel uke med tverrfaglige prosjekter, videoproduksjon med konkurranse. Det ble mange gode resultater av arbeidet!

Skolen arrangerer Bærekraftuka for vg1-elevene hvert år. I 2023 var denne lagt til 12.-16 juni. Bærekraftuka hadde fokus på økologi, økonomi og sosiale forhold.

I løpet av uka fikk skolen besøk av ulike firma og organisasjoner som jobber med bærekraft. De fortalte litt om seg selv og arbeidet sitt, så elevene lærte ulike vinklinger på bærekraft:

Ordsky med vinnervideo-kommentarer - Klikk for stort bildeStikkord til vinnerfilmen fra Bærekraftuka 2023 John Tore Pedersen

I naturfag gjorde alle elevene forsøk med å identifisere mikroplast fra tannkrem, barnesåpe og vaskevann fra fleece-tekstiler.

Foredraget med Norsk metallgjenvinning AS lærte oss at ved å resirkulere aluminiumsbokser (f.eks. brusbokser og matemballasje) spares 95% av energien sammenlignet med å utvinne ny aluminium. Gjenvinning er ekstra viktig siden aluminium er en begrenset naturressurs, og at hvis vi ønsker aluminiumsemballasje i fremtiden, MÅ den resirkuleres!

Arbeidet elevene gjorde i Bærekraftuka endte opp i en bærekraftvideo fra hver arbeidsgruppe. De innleverte videoene ble vurdert av hver klasse, som kåret sin egen klassevinner. Den beste bærekraftvideoen av dem alle ble kåret av publikum under fremvisninga fredag.

Hedda, Signe, Vilma og Eman fra 1STD vant konkurransen med en kjempegod bærekraftvideo!