Informasjon til ungdom om spørreundersøkelsen UngVold 2023

Velferdsforskningsinstituttet NOVA gjennomfører undersøkelsen Ungvold 2023 blant elever i videregående skoler for å få vite mer om unges erfaringer med vold og overgrep i barne- og ungdomsårene, som grunnlag for gode tiltak for å forebygge vold og overgrep.

I mars 2023 gjennomføres spørreundersøkelsen UngVold 2023 på 50 videregående skoler rundt om i Norge. Målet er å få vite mer om unges erfaringer med vold og overgrep i barne- og ungdomsårene. Dette er tredje gang undersøkelsen gjennomføres. Bodø videregående skole er bedt om å delta i undersøkelsen.

Formål med undersøkelsen er å skaffe unike forskningsdata for å få mer kunnskap om vold og overgrep mot barn og unge, både i dag og over tid. Kunnskapen kan brukes til å lage gode tiltak for å forebygge vold og overgrep mot barn og unge.

Det er selvfølgelig frivillig for elevene å delta i undersøkelsen som gjennomføres på datamaskinen i klasserommet med lærer til stede. Elevene svarer anonymt.

Les mer om undersøkelsen i Informasjon til ungdommene om UngVold23 (PDF, 105 kB)