OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Privatisteksamen

Du kan nå melde deg opp til privatisteksamen.
Fristen for oppmelding er 1. februar klokken 23:55

Meld deg opp til privatisteksamen

Du er her:

Business Game for økonomifagene, november 2024

I uke 45 og 46 deltok elever fra skolen i det årlige internasjonale rollespillet “Business Game”, med innkommende besøk fra South Devon College og utgående til Rijn Ijssel i Arnhem.

Business Game

Gruppebilde av Solar - Klikk for stort bildeSolar tar en pause for å smile til fotografen Tom Brookman-Skirrow

Siden 2020 har skolen vår vært partner i det internasjonale forretningsspillet "Business Game". Rollespillet foregår i grupper som konkurrerer mot hverandre. Elevene våre jobber i simulerte firmagrupper og kommuniserer via telefon, e-post eller videokonferanse med tilsvarende firmaer i Nederland og Tyskland for å selge og kjøpe utstyr. for å beskrive og innrede et kontorlandskap i utlandet. Årets deltakere var elever på vg2 med fag innen økonomi og markedsføring, inkludert Entreprenørskap og Bedriftsutvikling 1 (EBU1), Markedsføring og ledelse 1 (ML1), Markedsføring og ledelse 2 (ML2) fra studiespesialisering, og vg2 Salg og reiseliv fra yrkesfag.

Forberedelser

I starten av uke 45 fikk vi besøk av elleve elever og følgelærerne Lenka og Tom fra South Devon College (SDC). Siden Storbritannia har meldt seg ut av EU, kan briter ikke bruke Erasmus-finansiering for å EU-land og omvendt, men britene kan bruke en britisk erstatter som kalles the Turing Scheme

Britiske elever presenterer typisk britisk mat - Klikk for stort bildeElever fra South Devon College presenterer typisk britisk mat Tom Brookman-Skirrow

De besøkende elevene ble fordelt på seks firmagrupper fra Topplinje Business for å støtte de norske elevene i forberedelser og gjennomføring. Sammen brukte elevene resten av uka på å forberede seg til uke 46, den vi kaller interaktiv uke, da "alt" skjer. Elevene fra studiespesialisering brukte 5-10 timer i uke 45 til forberedelser. De som hadde elever fra SDC i gruppa si fikk god hjelp til både å fordele roller og arbeidsoppgaver, lage nettbutikk med utvalgte produkter og informasjon, lage priskalkyler og maler for faktura og bestillinger.

Samtidig som vi hadde besøk fra England, sendte vi åtte elever og to lærere til vår samarbeidsskole Rijn Ijssel i Arnhem, Nederland. For første gang fikk også elever fra yrkesfag være med til denne skolen, som er en stor skole med mange ulike studieprogrammer. Under besøket i Arnhem ble våre elever fordelt på firmagrupper med både nederlandske og tyske elever. Gruppen var i Arnhem litt over en uke.

Ready, set, ACTION!

Interaktiv uke startet som vanlig: det gikk sakte å komme i gang, og kontakten med kunder og leverandører tok tid. Våre deltakere så ut til å være godt forberedt og klare, mens mange utenlandske firmagrupper tydelig ikke var det. Mange erfarte, som i det virkelige liv, at ingenting skjer før man tar initiativ. Ringer ikke kundene, ringer vi dem i stedet! Det var mange firmagrupper i Bodø, og dermed mange konkurrenter. Firmagruppene skulle selge møbler og kontorutstyr til kundene sine i Nederland, som hadde i oppgave å innrede et kontorlandskap i Bodø. Våre elever skulle på sin side innrede et kontorlandskap i Kiel, og måtte derfor handle produkter derfra.

Om Business Game

Noen solgte lite, noen solgte mye. Noen var gode på markedsføring og hadde en god nettbutikk med varer som dekket behovene, mens andre ikke var like forberedt. Flere av de utenlandske firmagruppene var ikke klare da spillet startet, og noen hadde ikke lagt ut kontaktinformasjon, noe som gjorde at det gikk tregt i starten.

Utover i uka gikk det bedre for de fleste. Handelen kom i gang, uklarheter rundt spillereglene ble løst, og samarbeidet i gruppene fungerte bedre. De som gjorde det best totalt sett, ved å ha tjent mest i løpet av de fire dagene, var de som kom godt i gang allerede første dag.

Siste handelsdag var torsdag, og det ble kåret tre vinnere: 

  • Største overskudd etter salg og kjøp
  • Beste planløsning
  • Beste tilbudsbrev

Fredag var hjemreisedag for de norske utsendingene og fridag for de norske elevene som ble igjen i Bodø. Lørdag forlot britene Bodø, svært begeistret over byen og skolen vår, og noen uttrykte at de helst ikke ville dra hjem.

Gruppebilde av besøkende elever og lærere fra South Devon College ved Gullklumpen - Klikk for stort bildeBesøkende elever og lærere fra South Devon College

I løpet av de to ukene vi jobbet med spillet, erfarte deltakerne mye om den virkelige verden gjennom rollespillet. Kanskje ble de bedre i språk, kanskje forstår de markedsføring bedre? Kanskje har de skapt varige relasjoner til utenlandske elever? Om noen har hatt negative opplevelser og ikke fått til, håper vi at dette på sikt fører til læring og gevinst senere.

Illustrasjon med teksten "Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union" - Klikk for stort bildeMedfinansiert av Erasmus+